Wat de Pers te zeggen heeft

Volkskrant **** door Gijsbert Kamer

Soft Steel is het eerste album van Deon, de nieuwe band van contrabassist en componist Dion Nijland: een kwintet zonder akkoordinstrument als gitaar of piano, maar met drie blazers. Die krijgen allemaal volop improvisatieruimte in de twaalf nieuwe, door Nijland geschreven composities.

Je moet er even voor gaan zitten om alles goed tot je te nemen. Niet omdat de stukken zo complex zijn – want vaak, zoals in Deun, zijn ze gebouwd rond een vrij eenvoudig thema – maar omdat de trompet van Ruben Drenth, de (bas)klarinet van Steven Kamperman en de saxofoon van Ad Colen zo veel aandacht opeisen; samen, wanneer het lijkt alsof er een fanfare voorbij komt, en apart, als de blazers zoals in Wiegelied om de beurt een knappe solo spelen.Je hoort Turkse en Arabische invloeden, terwijl in een stuk als Shivu Indiase muziek niet ver weg is. Nijland haalt in zijn stukken zestig jaar jazzgeschiedenis overhoop, legt geografische verbanden en houdt samen met drummer Mees Siderius alles ritmisch ook nog eens knap in balans.Een mooi, avontuurlijk album van een frisse nieuwe band die traditie verbindt aan vernieuwing.

NRC**** recensie door Kester Freriks 23/6/2023

Heaven **** 25/5/2023 door Pieter Wijnstekers

Jazzism door Rik van Boekel 27/9/2023

 

Tales Of A Blue Heart
Eigen beheer
Jazz/Tango Nuevo
Dit album van pianiste Margreet Markerink en saxofonist Ad Colen bevat instrumentale muziek met een enigszins melancholiek karakter. De dertien tracks zijn deels gecomponeerd door Markerink, bekend van samenwerking met Trio Tangata, de Uruguayaanse zanger Juan Tajes en Tango Dorado, en Colen. Maar het album bevat ook arrangementen van Astor Piazzolla, zoals Café 1939, Regresso al Amor en Libertango. Markerinks compositie Candombe Nocturno is het meest ritmische stuk, geïnspireerd door Uruguayaanse dansritmiek en een gedicht van Juan Tajes. Markerink en Colen spelen erg goed, alleen is soms de saxofoon te hard ten opzichte van de piano. Wel brengt Colen een soulvolle en inventieve sound ten gehore zoals in het melancholieke Recuerdos De Bohemia. Dit album, in deze bijzondere combinatie wordt gekenmerkt door veel dynamiek.
Rik van Boeckel

Concertrecensie Bimhuis in Trouw door Mischa Andriessen.

Concertreview van Concert in Ainsi Jazz Maastricht op 9 januari 2020 in Jazzflits

door Mathilde Löffler (27/1/2020)

Concertrecensie Bimhuis in Trouw door Mischa Andriessen.

Mooi recensie in het NRC door Kester Freriks.

Recensie in Jazzism

Concertreview (concert Bimhuis) in Jazzhalo Belgium by Robin Arends

JAZZHALO.BE RECENSIE

VOLKSKRANT XXXX RECENSIE VAN ‘A BIRDS EYE VIEW’ DOOR GIJSBERT KAMER.

Meer recensiequotes uit 2018 n.a.v. A Birds Eye View

 

Jazznu “ De keuze van de leider voor deze begeleiders is om door een ringetje te halen. Aan de muziek hoor je duidelijk af dat de vier musici de bedoelingen van de componist geheel doorgronden. nergens hapert het geheel, nergens wordt twijfel toegelaten, nergens verzuimt het kwintet in elk stuk verrassende elementen in te bouwen. (Rinus vd Heijden)

Jazzenzo (concertreview InJazzoptreden) Een tegenvaller die ruimschoots gecompenseerd wordt door het wervelende optreden van de Utrechtse saxofonist Ad Colen die met ‘A Bird’s Eye View’ een concert geeft waar het enthousiasme en de inspiratie vanaf druipt. De krachtige ritmesectie – met toetsenist Mike Roelofs, contrabassist Dion Nijland en drummer Yonga Sun – laat de zaal van Kantine Walhalla zinderen.(Cyriel Pluimakers)

Jazzenzo CD “De muziek is beeldend en fantasierijk. Het verdient aanbeveling de liner notes tijdens het luisteren erbij te houden, die een aardige uitleg geven over de achtergrond van de nummers en een extra dimensie aan de muziek geven” ( Mathijs van den Berg)

Jazzflits“ De laatste voegt op cello een fraaie klankkleur toe met gedragen partijen die gerelateerdzijn aan de klassieke muziek. Ad Colen zelf swingt er weer vakkundig op los. Zoeken naar vrijheid, geworteld in de jazztraditie..”.(Hans Invernizzi)

Oudere recensies n.a.v CD’s en concerten van ‘Spark’ en ‘Free”.

Rheinische Post (D) Der Leader und Ge ́ Bijvoet , kongenialer Partner am Klavier, ließen von Anfang an durch Vielschichtigkeit ihrer Musik und interessante Rhythmusverschiebungen aufhorchen. Rheinische Post (D) by Bert Keim.

Cadence Jazzmagazine (US) by Jerome Wilson anual edition decembre 2013
“…Colen really stretches out beautifully here. All the members of Colen’s quar- tet, Bijvoet, Mahieu and Sun, do their part to make this group effective and make its overall sound strong…

Jazzenzo door Rinus van der Heijden
Ojee, denk je als je de eerste tonen van het openingsstuk ‘Squirl’ hoort: alweer een John Coltrane-epigoon. Maar van die gedachte ben je snel verlost als je iets langer luistert: Ad Colen is een prachtblazer; eigenzinnig, fantasierijk, krachtig, melodieus en leidend.

WartaJazz(Indonesië) door Thomas Y. Anggoro 10 juni 2013
Met de nieuwste release ‘Spark’ is het Nederlandse Ad Colen Quartet een verfrissing in de standaard jazzquartetklank.
Een CD vol met interessante composities en pakkende melodieen

Jazzmozaiek (Belgie) door Mischa Andriessen maart 2013
Spark vonkt met recht.

Jazzism XXXX door Coen de Jonge editie maart/april 2013
Eindelijk weer eens een album met werkelijk eigenzinnige en toch vanzelfsprekend klinkende composities.
Alsof ze al jaren in je oren hingen.

Draai om je oren door Jacques Los 14 februari 2013
‘en door een gelukkige hand van componeren behoort zijn groep tot één van de meest constante en frisse hedendaagse mainstream formaties’

Musicframes door Mattie Poels 11 februari 2013
Een sprankelend album waarop Colen zich profileert als componist en begenadigd saxofonist.

Jazzflits 11 februari 2013 door Arne van Coillie
‘Spark’ faalt nergens. Als een ui geeft de muziek telkens nieuw laagjes vrij; de stukken zijn zowel onderling erg verschillend als ook individueel erg gevarieerd, zonder ooit gezocht te worden. ‘Squirl’ is een ijzersterke opener; de geest van Sidney Bechet, die allereerste sopraansaxofonist, waart niet alleen door het aan hem opgedragen ‘Petit poivron’, maar ook door het erg mooie ‘Solace’. Het samenspel van sax en piano op ‘Jobbernowl’ (van de pen van pianist Gé Bijvoet) is indrukwekkend subtiel.

De Limburger XXXX 7 februari 2013 door Paul van der Steen
Colens geluid en composi- ties winnen per plaat aan zeggings- kracht. Hij klinkt fris, to the point en vertrouwd. Ondertussen zorgt hij voor genoeg kleine weerhaakjes om het spannend te houden.

Volkskrant XXXX januari 9 2013 Tim Spranger
Ook op deze vijfde cd klinkt nononsense muziek, recht voor zijn raap, zonder vermoeiende versiersels. De harmonieën zijn telkens in beweging en door de opgewekte groeven wil je opstaan uit je stoel.